Det pedagogiska uppdraget


Vårt pedagogiska uppdrag utgår ifrån den aktuella läroplanen. En den av uppdraget är att elevernas utbildning ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna samt de grundläggande demokratiska värderingarna. Alla som verkar inom skolan ska värna om varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som skolan ska gestalta och förmedla (Skolverket 2019, s. 5).
Pedagogernas uppdrag är även att främja förståelse för andra människor och verksamheten ska präglas av omsorg om elevernas välbefinnande och utveckling. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av etnisk tillhörighet, religion, kön, könsöverskridande identitet, sexuell läggning, funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Detta ska vi på Ugglebodens skola aktivt motverka.
Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex
verklighet, med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt.
Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför
viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska
information, fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.
Skolan har i uppdrag att förmedla och förankra grundläggande värden och främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i samhället. Skolan ska förmedla de mer beständiga kunskaper som utgör den gemensamma referensram alla i samhället behöver. Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex
verklighet, med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt.
Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför
viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska
information, fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ (Skolverket 2019, s.7).